vrijdag 5 november 2010

Reactie teamleider samenleving, belang leerlingenprognose

Onderstaande e-mail van vrijdag 5 november is de reactie van Hans Biemans - (interim) teamleider samenleving bij de gemeente Weesp - op de eerder geplaatste boze mail van een van de ouders.
In de mail wordt o.a. ingegaan op de oorzaak van het stilleggen van het brede school project in 2008 door het ontbreken van de leerlingenprognoses (ook in relatie tot de Singelscholen).

----- Original Message -----
From: Biemans, Hans
Sent: Friday, November 05, 2010 3:02 PM
Subject: reactie op mail dd 21 oktober 2010

Geachte mevr. Sluyp,

Ik kreeg gisteren uw mail van 21 oktober jl onder ogen.

Uw ontevredenheid is duidelijk en begrijpelijk. Ik heb mijn deel gehad in de vertraging die ontstaan is. Met deze mail wil ik een paar zaken uitleggen. Zie dit verhaal echter niet als uitvlucht of smoes, het is alleen bedoeld als uitleg.

Ik ben ruim 2 1/2 jaar geleden als teamleider Samenleving bij de gemeente Weesp komen werken. Ik trof toen twee bouwprojecten aan: de renovatie van de Singelscholen en de ontwikkeling van de brede school Noordwest.

Bij de Singelscholen was al een aanbesteding geweest. Het project werd rond de tijd dat ik hier kwam werken gegund aan een aannemer. Bij deze renovatie werden vier lokalen extra gebouwd. De regelingen rond onderwijshuisvesting zijn heel duidelijk: als een schoolbestuur kan aantonen dat er minstens vijftien jaar lang een extra lokaal nodig is om alle leerlingen die je verwacht te kunnen huisvesten, dán moet de gemeente een extra lokaal voor die school bouwen. Mijn eerste vraag was destijds waar de prognoses waren op basis waarvan die extra lokalen gebouwd werden. Er waren geen prognoses.
Omdat er al een aanbesteding gedaan was en gunning al had plaastgevonden moest een en ander wel doorgaan.

Tegelijkertijd speelden de plannen voor de brede school. De plannen hielden in dat er een gebouw met 21 lokalen gebouwd zou worden. Maar ook hier mijn vraag: waar zijn de prognoses die aantonen dat die 21 lokalen over een periode van 15 jaar nodig zijn? Ook hiervoor waren geen prognoses aanwezig. Niemand kon aantonen of er 21 of 15 of 25 lokalen nodig zouden zijn voor de brede school.

Daarom heb ik toen op de rem getrapt en dit project tijdelijk stilgelegd. Eerst moesten er prognoses zijn waarop de gemeente besluiten kon nemen. Ik heb dat besluit voorgelegd aan de toen zittende wethouder, maar uiteindelijk heb ik op die rem getrapt. Niemand anders. Als u daarom boos wilt zijn op iemand bij de gemeente, dan mag u boos zijn op mij. Als ik de plannen had laten doorgaan dan waren er veel meer mensen boos geweest omdat we dan geld over de balk zouden hebben gegooid: lokalen bouwen die je over 10 jaar niet meer nodig hebt.

Het heeft lang geduurd om de noodzakelijke prognoses op te laten stellen omdat tot dat moment niemand binnen de gemeente nog ooit de gegevens verzameld had die nodig zijn om volgens de door het ministerie voorgeschreven procedure, prognoses te laten opstellen. Waarom dat niet gebeurd is kan ik u niet vertellen, dat weet ik niet en ik ben er ook nooit achter gekomen.

Uiteindelijk bleek het tot medio 2009 te duren voor we de benodigde gegevens en daarna de prognoses beschikbaar hadden. Uit die prognoses bleek dat de brede school 16 lokalen nodig zal hebben. Hadden we deze prognoses op tijd gehad voor de Singelscholen dan waren de extra lokalen daar niet gebouwd.
Gelijktijdig liep het renovatieproject van de Singelscholen wel door. De gemeente had (en heeft) onvoldoende deskundige mensen in dienst om twee grote bouwprojecten in het onderwijs tegelijkertijd te kunnen behandelen. Daarom hebben we gewacht met het oppakken van de brede school tot de Singelscholen in april/mei 2010 klaar waren.

In juni 2010 lag er een voorstel bij de gemeenteraad om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen zodat we een (bouwkundig) programma van eisen voor de brede school kunnen opstellen, een architect kunnen zoeken en ga zo maar door (tot en met een bestek voor de school en een aanbesteding om een bouwer voor de school te vinden). De raad heeft toen een aantal extra vragen gesteld vóór men het volledige krediet beschikbaar wilde stellen. Die vragen zijn inmiddels beantwoord en de raad heeft ook de rest van het voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Inmiddels zijn we druk bezig met alle betroken partijen om de plannen verder uit te werken. Tot en met de aanbesteding kunnen we nu vooruit. We zijn al bezig met het zoeken van een projectleider, een architect en het opstellen van een bouwkundig programma van eisen. Dat is knap ingewikkeld en heeft even tijd nodig. Als er aanbesteed is zullen we aan de raad vragen om een bouwkrediet beschikbaar te stellen. De kosten van zo'n bouwkrediet zijn in de meerjarenbegroting van de gemeente al opgenomen.

Binnenkort zal er voor ouders en omwonenden een informatiebijeenkomst georganiseerd worden. Het verhaal dat ik nu aan u mail zal ik daar herhalen. Ook daarna zal er regelmatig informatie gegeven worden hoever het proces is. Als het goed is ziet u dan ook resultaten in de vorm (eerst) van tekeningen en later dat ook daadwerkelijk de schop de grond in gaat. Niet alleen de kinderen en u als ouders, maar ook de gemeente heeft er alle belang bij dat de kinderen in de wijk in een goed en gezond gebouw les kunnen krijgen. De problemen rond de allergie van uw dochter zijn wat dat betreft duidelijk.

Mijn excuses dat het even geduurd heeft voor u deze reactie op uw mail kreeg. De boodschap is: u heeft gelijk en wij zijn bezig. Niet met vertragen, maar met ontwikkelen en straks met bouwen.

met vriendelijke groet,
Hans Biemans
(interim) teamleider samenleving

1 opmerking:

  1. Het is jammer dat de "heer" Biemans het kennelijk niet kan opbrengen om de waarheid te vertellen.

    De leerlingprognoses voor zowel de Singelscholen als de Brede School NW zijn in 2003 opgesteld en ieder jaar (2004 t/m 2007) geactualiseerd in ruimtebehoefteberekeningen. Deze werden gemaakt en gebaseerd op de werkelijke in- en uitstroom van leerlingen op de Weesper basisscholen en de gewogen belangstelling voor de verschillende scholen op basis van het gewogen gemiddelde per postcodegebied in de voorgaande drie jaren.

    Deze ruimtebehoefteberekeningen zijn t/m 2007 ieder jaar in het OOGO (het "op overeenstemming gericht overleg" tussen schoolbesturen en gemeente) besproken en geaccordeerd.

    Het is mij zwaar te moede dat deze meneer Biemans zich presenteert als iemand "die net op tijd" de gemeente en de schoolbesturen heeft behoed voor ...... maar in werkelijkheid iemand is die m.b.t. de Singelscholen direct verantwoordelijk is voor en mede veroorzaker is van een (volkomen onnodig) tekort van ca. 1,5 miljoen Euro.
    Omdat ik beter weet en omdat ik mij in een andere arena (strafrecht) nog kan en zal uiten tegen deze bewuste en lasterlijke verdraaiing door Biemans, kan ik mij (gelukkig) nog verweren en de waarheid o.b.v. schriftelijke stukken aantonen.
    Wat mij wel onherstelbaar raakt en pijn doet, na al die jaren bevlogen en met groot wederzijds respect met bestuur en directies te hebben mogen en kunnen werken aan de Singelscholen en de Brede School NW,is dat deze meneer Biemans het levenswerk en de ongeëvenaarde passie, idealen en liefde van de heer Jan Woudsma respectloos te grabbel gooit.

    Het is voor mij altijd een voorrecht geweest om met dhr. Jan Woudsma te kunnen en mogen samenwerken en ik zou wensen dat lieden die hem nooit gekend en/of ontmoet hebben, zich verre houden van oordelen dan wel grove leugens over een zaak (prognoses) die (tot aan zijn dood) voor Jan Woudsma elementair was in het verzorgen van goed en efficiënt onderwijs in Weesp.

    De ruimtebehoefte voor de Brede School NW werd in 2006/2007 berekend op minimaal 18 lokalen (14 KB en 4 JW) bij ongewijzigd beleid.
    Bij gewijzigd beleid (bouwopdracht aan Weesp van provincie NH) en rekening houdend met aanwas vanuit bouwlokatie Papelaan/sportvelden, Leeuwenveld II en (op iets langere termijn) Bloemendaler polder, bestond er in 2007 en begin 2008 gerede aanleiding om te spreken over een Brede School NW met ca 22 tot 24 lokalen en daarmee één van de 4 "edacatieve clusters" in Weesp (Aetsveld, "oud Weesp/centrum", NW en Bloem. polder).

    Het onlangs in de raadscommissie gepresenteerde "vlekkenplan" voorziet in een schoolgebouw dat, onder druk van de gepresenteerde "behoefte" aan woningbouw, genoegen zal moeten nemen met een kleine strook aan de Papelaan en uit meerdere bouwlagen zal gaan bestaan.
    Nog afgezien van het feit dat het schoolbestuur Spirit dan een groot deel van haar eigendom (de grond waarop de Kors Breijerschool nu staat) zal moeten afstaan aan de gemeente (= instemmingsrecht MR voor nodig) zullen bestuur en directie, team en ouders dan op voorhand en zonder dat er ook maar een tekening of schetsontwerp ligt, moeten kiezen en besluiten om "hun" KB op te geven voor een nieuwe school weggedrukt op een armzalig strookje grond dat misschien net 1/3 is van het bestaande schoolterrein.

    Jan Woudsma schreef ooit: "Let op uw saeck" Ik wil dat graag herhalen en benadrukken. Bezint eer gij de plannen van de gemeente bemint.

    Jan Tiemens.

    tot 10 maart 2008 teamleider Samenleving gemeente Weesp

    BeantwoordenVerwijderen