maandag 28 juni 2010

Raadsvergadering 24 en 28 juni 2010 (Gemeente Weesp)

Hieronder de belangrijkste informatie uit het verslag de raadsvergadering van 24 en 28 juni, bespreekpunt 7.0.0. Het raadsvoorstel en het volledige verslag zijn onderaan dit bericht te lezen.

Voorgesteld besluit:
  1. door middel van de voorliggende notitie met bijlagen, kennis te nemen van een aantal rekenkundige, modelmatige berekeningen voor een brede school;
  2. de notitie als kaderstellend voor de in Weesp te realiseren brede school, vaststellen;
  3. het college opdracht geven op basis van de notitie de mogelijkheden voor de te ontwikkelen brede school verder uit te werken en daarover uiterlijk in oktober 2010 aan de raad te rapporteren;
  4. een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen ten bedrage van €475.000,00 ten behoeve van de verdere ontwikkeling van de brede school;
  5. de kapitaallasten van het voorbereidingskrediet ad €116.375,00 (afschrijving in vijf jaar, rente 4,5%) in de begroting 2011 opnemen.

Verslag Raadsvergadering
De heer Van Gemert is erg blij met het voorstel, want onderwijs gaat hem zeer aan het hart. Hij dient namens de fracties van WSP, VVD, groep Stulemeijer, PvdA en CDA amendement A 2010/11 in, dat voorstelt beslispunt 3 uit te breiden met
a. het uitspreken van een voorkeur van de raad voor variant 1a;
b. ook de mogelijkheid van woningbouw in combinatie met de brede school te onderzoeken;
c. tevens de mogelijkheid te onderzoeken om het schoolbestuur de verantwoordelijkheid te geven voor het door de raad te zijner tijd beschikbaar te stellen krediet;
- beslispunt 4 te laten vervallen en beslispunt 5 te vervangen door het beschikbaar stellen van een krediet voor 'kosten van onderzoek en ontwikkeling" van €125.000,00 ten behoeve van de verdere ontwikkeling van de brede school, af te schrijven in vijf jaar.
- Punt 6 in het uitgereikte amendement vervalt.

De heer De Boer is blij dat eindelijk een besluit wordt genomen. De PvdA heeft amendement A 2010/11 medeondertekend. De fractie vindt het onderzoeken van meer varianten dan 1a met de daarmee verbonden meerkosten niet nodig. Hij roept het college op zich ervan te vergewissen dat de bouwkundige staat van Papelaan 99 goed is.
De heer Van Daalen geeft, ondanks het feit dat een meerderheid van de raad met het amendement reeds anders heeft beslist, de argumenten om niet voor één onderzoeksoptie te kiezen en daarmee niet voor de meest wenselijke variant van een brede school.
1. Het voorstel sluit uit dat er een multifunctionele accommodatie komt, en een multiculturele accommodatie is de meest ideale vorm van een brede school. In de pedagogische basisvoorziening waar het voorstel van uitgaat, is alleen de dagelijkse opvang en onderwijs op één locatie samengebracht. De organisaties die
dit verzorgen, werken dagelijks zeer nauw samen, mede omdat zij vanwege het multifunctionele lokaalgebruik ook van elkaar afhankelijk zijn. De overige organisaties die bij een brede school zijn betrokken, zijn niet per se dagelijks en in ieder geval niet intensief bij de dagelijkse opvang en het dagelijkse onderwijs betrokken. Ook de onderlinge relaties zijn minder sterk.
Ter verduidelijking geeft hij het volgende voorbeeld. Centraal staat de school, met daar vlak omheen de kinderopvang, de peuterspeelzaal en de voorschoolse educatie, noem dat een gemengd proces. Deze organisaties zijn met een dikke lijn met elkaar verbonden. Daaromheen op een wisselende afstand van de
pedagogische basisvoorzieningen, bevindt zich een zwerm van andere organisaties die wel een relatie hebben met de pedagogische basisvoorziening maar een zwakkere dan die tussen de organisaties van de pedagogische basisvoorziening. De onderlinge relaties in die zwerm zijn zwak of afwezig. Als je de zwerm afscheidt van de pedagogische basisvoorziening en op de Papelaan huisvest, creëer je een fysieke afstand tot datgene wat hen juist verbindt, namelijk de relaties met de pedagogische basisvoorziening. Wat je dan naar de Papelaan brengt, is feitelijk een zwerm los zand. Op de Papelaan heeft zo'n beetje elk zandkorreltje zijn eigen toko. Als organisatiedeskundige zou hij een dergelijke oplossing nooit adviseren. In een netwerkorganisatie, en daar praat je over bij een brede school, moet je de kracht van de netwerkverbindingen benutten en versterken. Op deze manier gebeurt dat juist niet. Volgens GroenLinks is dat een sterk argument om ook de mogelijkheid en de financiële haalbaarheid van een multifunctionele accommodatie te onderzoeken.
2. Ook over het toekomstig gebruik van de Papelaan kan creatief worden nagedacht. Er is een groot gebrek aan accommodaties in Weesp en er is behoefte aan een wijkontmoetingscentrum, een jeugdhonk, misschien zelfs ook aan een sportaccommodatie. Waarom wordt er niet aan gedacht de Papelaan ook hiervoor
te gebruiken? Dan zou je meerdere vliegen in één klap slaan.  Het is het onderzoeken waard of de extra huuropbrengsten daarvan opweegt tegen de extra projectkosten. GroenLinks pleit er dus voor om ook de mogelijkheid van een multifunctionele accommodatie te onderzoeken, al of niet in combinatie met een ander toekomstig gebruik van het gebouw aan de Papelaan. In zijn ogen zou het een gemiste kans zijn dat niet ook te onderzoeken.

De heer Rahmouni spreekt zijn steun uit voor het voorstel en voor amendement A 2010/11. Hij vindt het betoog van de heer Van Daalen interessant, maar de tijd dringt. Het is vijf voor twaalf. Hij vreest dat als je toegeeft aan zijn verzoek, hoe sympathiek ook, er nog vele jaren langer moet worden gewacht op de brede school. Hij hoopt dat zo snel mogelijk kan worden gestart.

Mevrouw Jansen stelt dat er met de nieuwbouw Kors Breijerschool, de brede school, eindelijk een brede school in Weesp komt. Dat een brede school een beetje smal wordt heeft alles te maken met tijd. Er is ontzettend veel tijd verloren gegaan, maar deze school heeft dringend behoefte aan nieuwbouw en is nu verdeeld over twee locaties, al eerder over meerdere locaties, er staan noodgebouwtjes, het ziet er erbarmelijk uit. Je wilt er eigenlijk niemand ontvangen en toch wordt er goed onderwijs gegeven. De gemeentelijke zorgplicht voor de huisvesting van scholen maakt dat je nu aan de slag moet. Laat je dan de brede school liggen? Het is misschien een kwestie van wat je kunt en moet doen. Zij is het eens met de heer Van Daalen dat als er eerder was gestart het breder had gekund, maar het is te lang blijven liggen. Zij denkt dat het nu zelfs twee minuten voor twaalf is., De CDA-fractie kan zich in het amendement vinden.
De termijn van rapportage zou wat haar betreft nog scherper mogen. Zij hoopt dat zij steun krijgt voor de wijziging in oktober 2010 tot besluitvorming te komen. Zij vraagt na de beantwoording in eerste termijn een schorsing om die mogelijkheid te bespreken.

De heer Stulemeijer is blij met het geamendeerde voorstel. Hij is het niet eens met de heer Van Daalen dat Weesp niet genoeg accommodaties heeft. De vele accommodaties kunnen misschien wel beter worden ingezet. Hij vraagt het college daarnaar te kijken, maar na realisering van het SCA gebouw, de renovatie van de City of Wesopa enz. kun je zijns inziens niet zeggen dat Weesp met 17.800 inwoners te weinig accommodatie heeft.
Wethouder Zijlstra antwoordt dat een goede bouwkundige staat van Papelaan 99 een absolute voorwaarde is om ordelijk een project te kunnen beginnen.

De GroenLinksfractie hield een prima betoog over multifunctionele accommodaties. In dit geval is de situatie echter dat er op 200 meter afstand van de nieuwe brede school een volledig geoutilleerd gebouw staat. Het is aanzienlijk duurder een multifunctioneel centrum te realiseren dan een smalle brede school, met wel alle pedagogische doorgaande leerlijnen maar zonder bredere welzijnsactiviteiten. Hij denkt dat de bezwaren die de heer Van Daalen noemt met een afstand van 200 meter te overbruggen zijn en vindt dat hij een te negatief beeld schetst van de situatie Papelaan 99. Dat kan een hele interessante plek worden voor de vestiging van allerlei voorzieningen, in samenwerking en in goede harmonie met de gebruikers van de brede
school.
Het argument van de raad om voor variant 1a te kiezen, zo bleek in de commissie, is vooral financieel.
Hij is het ermee eens dat snelheid is geboden. Het CDA vraagt om besluitvorming in oktober a.s. Wat hem betreft graag, maar hij wijst erop dat de raad zich voorafgaande aan besluitvorming zal willen uitspreken over de resultaten van het onderzoek. Hij pleit voor twee stappen, in welke maand welke stap het beste is te nemen, is lastig te voorspellen, maar hij zegt toe het voorstel zo snel mogelijk ter besluitvorming aan de
raad voor te leggen.
In dit kader wordt getracht Papelaan 99 mede te realiseren.
Het college gaat akkoord met de onder 3a t/m c in amendement A 2010/11 genoemde punten. Hij stelt voor onder punt 5 de afschrijving in vijf jaar te schrappen. Hij staat achter het schrappen van punt 6, om de ruimte te hebben samen met de accountant het kredietbedrag zo laag mogelijk te houden en een zo voordelig mogelijke oplossing te vinden, ook in de afschrijving.

De voorzitter schorst de vergadering van ongeveer 20.55 uur tot 21.00 uur.

Mevrouw Jansen heeft tijdens de schorsing begrepen dat amendement A 2010/11 wordt gewijzigd. Zij dient daarnaast een subamendement in dat luidt om onder punt 4 uiterlijk in oktober 2010 hierover de raad te informeren en besluitvorming in de raad in oktober 2010 te laten plaatsvinden. Het proces loopt immers al heel lang en de raad kiest ervoor om slechts één variant te onderzoeken. Zij benadrukt dat zo spoedig
mogelijke besluitvorming dringend gewenst is.

De heer Van Daalen zal namens de GroenLinksfractie tegen het amendement stemmen omdat zij het een gemiste kans vindt niet de mogelijkheden van een multifunctionele accommodatie te onderzoeken. Als dat tot gevolg zou hebben dat er geen meerderheid is voor deze smalle school, zou de fractie dat niet hebben gedaan, maar in dit geval wil zij ermee benadrukken dat het creëren van een multifunctionele accommodatie een veel betere oplossing kan zijn. Haastige spoed is zelden goed. Hij vindt het subamendement van het CDA erg ver gaan. Spoed is uiteraard nodig, maar ook zorgvuldigheid, om niet dezelfde fout te maken als bij de Singelscholen. Hij vindt punt 3c van het amendement, om te onderzoeken het schoolbestuur de verantwoordelijkheid te geven voor het krediet, onjuist. Het is wellicht ingegeven door het financiële debacle van de Singelscholen, maar hij denkt dat schoolbesturen minder verstand hebben van een dergelijk  bouwproject dan de gemeente en dat is al niet veel.
De heer Van Gemert zegt dat het schoolbestuur ook verantwoordelijk was voor de prima bouw van het Casparus College binnen de gestelde prijs en tijd en met bijzonder weinig begeleidingskosten. Je zou het schoolbestuur die gelegenheid moeten geven. Je hoeft geen dure mensen in te huren, maar kunt  evaringsdeskundigen op het project zetten die prima kunnen begeleiden. Bovendien let je beter op je eigen geld dan op dat van een ander.

Op aanraden van wethouder Zijlstra schrappen de indieners van amendement A2010/11 het laatste zinsdeel (af te schrijven in vijf jaar) van punt 4. De WSP zal het subamendement van het CDA niet steunen. Rapportage uiterlijk oktober 2010 betekent niet dat het niet al in september mag met vervolgens een voorstel in oktober. Hij nodigt wethouder Zijlstra daar van harte toe uit en zal hem tijdens het reces ook achter de broek zitten.

De heer De Boer is het eens met de voordelen die de heer Van Gemert noemt en verheldert dat onderzoek naar het geven van de verantwoordelijkheid aan het schoolbestuur niet betekent dat het per se gebeurt. Omdat de wethouder heeft gezegd zo spoedig mogelijk met de rapportage en vervolgens met het voorstel te willen komen, vindt de PvdA-fractie het subamendement niet nodig.

Wethouder Zijlstra zegt toe dat het college de opdracht onder 3c tot onderzoek van de mogelijkheid om het schoolbestuur verantwoordelijk te stellen, zal uitvoeren. Hij ontraadt het subamendement omdat hij toezegt uiterste spoed te betrachten. Het zou prachtig zijn als onderzoeksresultaten en voorstel tegelijk voorgelegd kunnen worden, maar hij wil de raad ook de kans niet ontnemen eerst de onderzoeksresultaten te beoordelen.
Het college zegt toe het voorbereidingskrediet te betrekken bij het totale krediet van de brede school.
De voorzitter brengt het subamendement op punt 4 van het amendement A 2010/11 van het CDA in stemming.
Voor stemmen: Van Geenen, Jansen-van der Meer, Nelis, Stulemeijer, Heezius, Rahmouni en Veltman. Tegen stemmen: De Boer, Blommestein, Kappert, Van Daalen, Gunnink, Vos, Van Gemert en Booij, waarmee het met 8 stemmen tegen en 7 stemmen voor wordt verworpen.

Het aangepaste amendement 2010/11A van WSP, VVD, groep Stulemeijer en PvdA wordt aangenomen door alle fracties met uitzondering van die van GroenLinks, die tegenstemt onder verwijzing naar de in de tweede termijn genoemde kanttekening.

Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel, met de aantekening dat de GroenLinksfractie tegen het voorstel stemt.


Hieronder is het raadsvoorstel te lezen




Lees hieronder het hele verslag:


Bron: http://www.weesp.nl/